WEBSITE PARTENER

Produse naturiste Calivita, terapii si tratamente naturiste

0751.253.001
0766.799.952


Antioxidantii sunt substanțe care combat oxidantii, radicalii liberi, așadar ce sunt oxidantii?
Oxidanții mai sunt numiți si ” radicali liberi ” , pentru că moleculele acestora, având un electron lipsă, sunt extrem de instabile. Pentru a se stabiliza, ele ” fura ” un electron de la o alta molecula care , la rândul ei devine radical liber. Astfel se crează o reacție în
lanț, extrem de periculoasă. Oxidanții sau radicalii liberi sunt generați de procesele metabolice care contribuie la producerea de energie fizică sau intelectuală suplimentară, prin oxigenare intensă și arderi sporite, dar ei sunt generați și prin respirație din fumul de țigară, aer poluat cu smog, fum, praf industrial, substante toxice din apa si aer si prin intermediul alimentelor, in special al
celor grase.
Oxidanții fac parte din mecanismele primare de aparare ale organismului, dar trebuie tinuti sub control, in caz contrar putand cauza boli inflamatorii precum astmul sau artrita. Radicalii liberi produsi de propriul organism joaca un rol important in sistemul de aparare celulara, distrugand bacteriile si virusurile, descompunand poluantii chimici si neutralizand toxinele. Efectele potential daunatoare ale productiei normale de radicali liberi din organism sunt tinute sub control de enzimele de curățare, destinate special acestui scop.
Astăzi există însă prea multe surse noi, artificiale, de radicali liberi, pe care mecanismele naturale de aparare ale organismului nu le mai pot stapani. Sursele externe de radicali liberi includ radiatia nucleara, razele X si microundele, metalele toxice ca Aluminiul si Cadmiul din apa potabila, aditivii alimentari chimici, gazele de esapament (in special compusii cu Plumb) si, poate cea mai semnificativa, uleiurile vegetale hidrogenate omniprezente in preparate uzuale precum margarina de consum. Aceste grasimi artificiale se oxideaza in clipa in care intra in contact cu aerul si continua acest proces in interiorul organismului, producand un lant de reactii de mutilare la nivel molecular care distrug celulele si functiile vitale cu o viteza superioara capacitatii de aparare a organismului.
Toate substantele enumerate mai sus produc radicali liberi atunci cand sunt oxidate (combinate cu oxigenul) si descompuse.
Radicalii liberi (de oxigen), oxidanții, sunt substante instabile care ataca permanent si vatameaza membranele celulelor, foarte activi in plan biochimic, prin aceasta putand chiar vicia materialul genetic al celulelor, erodandu-le functionarea normala si uneori chiar
distrugandu-le - iar de aici începe starea de boala. Toate organele și țesuturile sunt supuse agresiunii radicalilor, dar creierul este cel mai atacat - e compus in proportie de 50% grasime, lucreaza tot timpul si are nevoie de aflux mare de oxigen si sange.
Cum apar radicalii liberi :
Fiecare atom conţine în nucleu protoni (încărcaţi pozitiv), neutroni (neutrii) şi electroni ( încărcaţi negativ, ce circulă în jurul nucleelor). Pentru a se stabiliza, radicalii liberi caută căi de a îşi împerechea electronii impari. În acest scop pot sustrage electroni de la alte molecule stabile. Acest lucru poate determina ca a doua moleculă să devină un radical liber.
Acest proces continuă ca o reacţie în lanţ, în final alterând milioane de celule. În fiecare zi ADN-ul din fiecare celulă în parte, poate suferii atacuri din partea a mii de radicali liberi. Când celulele cu ADN deteriorat se replică, crează celule cu structură imperfectă şi cu abilitate diminuată de funcţionare. Pe lângă deteriorarea ADN-ului, radicalii liberi pot cauza leziuni şi altor structuri celulare importante, cum sunt: mitocondriile - elemente din interiorul celulei cu rol în producţia energiei celuare, mitocondria fiind una dintre miile de generatori de curent care permit celulei să funcţioneze corespunzător.
De unde luam antioxidantii?
Principalul ajutor vine tot din partea organismului, prin enzimele de curatare, destinate special acestui scop si antioxidantii produsi de acesta. Superoxid-dismutaza și Glutation-peroxidaza sunt principalii distrugatori de radicali liberi.
Probabil, cea mai importanta enzimă este SOD – superoxid dismutaza - însă enzimele lucrează împreună cu antioxidantii pe care-i procuram din alimente, in special din legumele si fructele bogate in vitamine si minerale.
Glutationul (GSH) este unul din antioxidantii importanți existent in corpul omenesc, cu un rol deosebit de important in protejarea de ateroscleroza. GSH-ul este foarte eficient in combaterea prezentei altor elemente de risc in ceea ce priveste bolile de inima, cum ar fi lipoproteina-a si homocisteina, mai putin cunoscute decat colesterolul.
Unii cercetatori au aratat ca, prin cresterea nivelului de glutation in organism, poate scadea nivelul lipoproteinei-a; in acelasi timp, poate fi neutralizat excesul de homocisteina din corp. Un mijloc natural eficient de crestere a cantitatii de GSH este acela de a consuma un numar mare de proteine din zer in stare naturala.

Antioxidantii sunt impartiti in 3 mari categorii:


- Vitamine – A, C , E și B
Viamina A - (sub forma provitamina – caroten), contine carotenoide, substante puternic antioxidante; sunt cele care dau culoarea rosie morcovilor sau tomatelor. Este conținută în morcovi, spanac, verdeata. Are proprietati de antioxidant natural extrem de important pentru apararea plamanilor de actiunea nociva a fumului de tigara si smogului.
Vitamina C - importanta in sistemul de regenerare a organismului. Este adanc implicata in functionarea corecta a sistemului imunitar. Se gaseste in citrice, brocoli, ardei si multe alte fructe si legume.
Vitamina E - numita si tocoferol, dizolva grasimile si joaca un rol esential in protejarea peretelui celulei, este prezenta in legume de culoare verde, oua, germeni de grau, ficat, uleiuri, plante. Este o vitamina esentiala, un antioxidant puternic ce previne deteriorarea lipidelor si a uleiurilor esentiale, incluzand si acizii grasi Omega-3. Vitamina E este, de asemenea, un cofactor la productia unei molecule antioxidante importante: Glutatione. Experimentele aratat ca vitamina E reduce daunele produse de componentii smogului.
Vitamina B - Se gaseste in banane, verdeata, morcovi, mar, cartof, una dintre cele mai importante vitamine pentru apararea organismului. Ajuta la mentinerea sanatatii membranelor mucoase a sistemului respirator. Asigura o bariera naturala in calea infectiilor.

- Minerale cu rol antioxidant, in principal seleniul, zincul, magneziul si fierul.
Seleniu - probabil cel mai important antioxidant pentru sanatatea umana, este factorul cheie al uneia dintre cele mai importante enzime zdrobitoare de radicali liberi din organism. Se gaseste in tarate, telina, usturoi, peste, mazare, dar este deseori insuficient in dieta omului modern.
Multe fructe, vegetale, cereale si uleiuri din vegetale contin vitamine si minerale, avand calitati antioxidante. Oricum, in zilele noastre atat de agitate, nu avem intotdeauna timpul si posibilitatea sa mancam ceea ce ne poate asigura o sanatate buna, astfel că este necesar consumul de antioxidanți.

- Bioflavonoidele, care maresc puterea de actiune a vitaminei C.

O alta incitanta descoperire recenta este aceea ca antioxidantii pot fi de folos in a determina daca anumite gene sunt activate pentru a crea tulburari, inclusiv boli cerebrale. Auzim frecvent ca genele sunt legate de o boala sau tulburare, inclusiv scleroza laterala amiotrofa (boala lui Lou Gehrig), Alzheimer, Parkinson si Huntington, diferite forme de cancer, artrita, diabetul, bolile cardiovasculare. Se pare ca aproape toate afectiunile pot avea o componenta genetica.
Multa lume nu intelege insa ca daca ai gena, nu inseamna ca este activata. O gena nu este destinul! O gena poate sa nu produca necazuri daca nu este stimulata in acest sens. Savantii stiu astazi ca anumiti factori declanseaza activarea genelor legate de boli. Unul dintre cei mai importanti factori este atacul radicalilor liberi. Astfel, daca un radical liber sau alt pericol nu ataca materialul genetic al unei celule, gena poate ramane adormită, inofensiva. Aceasta mai inseamna ca antioxidantii sunt factori puternici de prevenire a tulburarilor cu baza genetica, deoarece impiedica radicalii liberi sa patrunda prin membrana nucleului in spatiul inchis in care se gasesc genele sau ADN-ul și să le distrugă
Astfel, nu se intampla nimic, in ciuda vulnerabilitatii genetice, antioxidantii, pot proteja în acest fel, genele contra activarii si declansarii bolilor.
IDEEA DE BAZA‚: Antioxidantii va pot salva chiar daca sunteti susceptibili la bolile genetice, inclusiv boli tulburari cerebrale, prin impiedicarea activarii genelor care predispun la boli.
De unde stiu oamenii de stiinta ca disfunctia neurologica este legata de pagubele produse de radicalii liberi? Au demonstrat ca actitatea radicalilor liberi este un eveniment central in creierele persoanelor suferind de boli cerebrale degenerative ca Lou Gehrig, Parkinson si, mai ales, Alzheimer.
Examinand creierele afectate de Alzheimer, cercetatorii de la Centrul Sanders-Brown pe Probleme de imbatranire din cadrul Kentucky University au descoperit numeroase dovezi ale actitatii radicalilor liberi. Comparand 13 creiere afectate de Alzheimer cu zece creiere normale, ei au depistat niveluri inalte ale unor substante ce semnaleaza peroxidarea lipidelor, urmele graitoare ale radicalilor liberi, in toate regiunile creierelor afectate de Alzheimer, cu o singura exceptie. In plus, au observat o actitate antioxidanta sporita a puternicelor enzime active, de felul catalazei. Mai mult decat atat, a devenit limpede ca fortele enzimelor antioxidante au fost mai eficace tocmai in zonele in care peroxidarea grasimii celulelor era mai drastica, sugerand ca creierul isi mobilizase toate trupele disponibile intr-un efort patetic de a rezista distrugerii, dar esuase, de vreme ce moartea extensiva a celulelor cerebrale era evidenta.
Fructele si legumele sunt pline de antioxidanti, și iată o ordine descrescătoare a puterii lor: prune uscate, coacaze negre, mure, afine, capsuni, zmeura, stafide, avocado, struguri albi, cirese, kiwi, portocale, grapefruit roz, banane, mere, caise, piersici, spanac crud, broccoli, conopida, fasole verde, rosii, varza creata, varza de Bruxelles, mazare, telina, dovlecei, castraveti, usturoi, etc.
Un aliment care intra in mod surprinzator pe lista celor care trebuie consumate este ciocolata. Se pare ca fenolii din compozitia ei sunt mai puternici chiar decat cei din vinul rosu - in unele cazuri de doua ori mai puternici. Iar cea mai tare combinatie antioxidanta este ciocolata amaruie cu vin rosu (in doza optima - un pahar pe zi).
S-a dovedit prin teste stiintifice ca spanacul, coacazele negre si capsunile sunt adevarate medicamente pentru creier. In general, cu cat un fruct este mai inchis la culoare, cu atat este mai puternic antioxidant. Prunele uscate si stafidele prin pierderea apei devin mai concentrate in antioxidanti.
Un antioxidant puternic, de mare ajutor pentru memorie este licopenul, pentru care o sursa importanta o reprezintă roșiile, și preparatele din acestea (pasta de tomate, sosul de roșii și roșiile în bulion), pepenele verde, grape-fruit.
In ceea ce priveste bauturile, cele mai sanatoase sunt ceaiul verde, cel negru si vinul rosu, cel din urma in moderatie, bineinteles! Vinul rosu, baut cu moderatie, este sursa de antioxidanti, protejeaza vasele sanguine, creste HDL si stimuleaza estrogenul.
Câteva sfaturi se pot dovedi utile:
Evitati sa mancati in exces deoarece caloriile in surplus sporesc procesele metabolice, contribuind la distugerea celulara si la productia radicalilor liberi;
Evitati mancarurile pregatite la gratar (cu carbuni sau lemn) deoarece contin hidrocarburi aromatice policiclice care genereaza radicali liberi in exces;
Evitati zaharul in exces si carbohidratii rafinati deorece digestia acestor substante produce radicali liberi;
Evitati abuzul de alcool deoarece metabolismul lui conduce la exces de citokina si la productia de radicali liberi. Cantitatile de alcool mai mari de 0.15 litri sunt considerate in exces. Cea mai sanatoasa sursa de alcool este vinul rosu datorita continutului ridicat de antioxidanti;
Desigur o alinentație sănătosă, bazată pe ingrediente naturale, cat mai puțin afectate de poluare, împreună cu consumul de antioxidanți ne ajută să ne menținem sănătatea, să avem o viață de calitate.


647 vizualizări.
Dă mai departe
  • Facebook
  • Twitter
  • Google
  • LinkedIn
  • Yahoo Messenger
  • Del.icio.us
  • digg
  • Favorite